Słowniczek programisty

Słowniczek Programisty

  1. Algorytm - krok po kroku instrukcje do rozwiązania problemu.
  2. API (Interfejs Programowania Aplikacji) - zestaw reguł umożliwiających różnym aplikacjom komunikację.
  3. Aplikacja mobilna - oprogramowanie zaprojektowane dla urządzeń mobilnych.
  4. Backend - część aplikacji odpowiedzialna za logikę biznesową i operacje na serwerze.
  5. Baz danych - system przechowywania i zarządzania danymi.
  6. Big Data - duże zbiory danych analizowane za pomocą zaawansowanych technik.
  7. Bit - najmniejsza jednostka danych w komputerze.
  8. Bug (błąd) - wada w oprogramowaniu powodująca niewłaściwe działanie.
  9. CSS (Kaskadowe Arkusze Stylów) - język używany do opisywania wyglądu dokumentu HTML.
  10. C++ - język programowania używany do tworzenia aplikacji o wysokiej wydajności.
  11. C# (C-Sharp) - język programowania stworzony przez Microsoft.
  12. Chmura obliczeniowa - zdalne przetwarzanie danych i przechowywanie w internecie.
  13. CI/CD (Continuous Integration/Continuous Deployment) - automatyzacja procesu budowy i wdrażania oprogramowania.
  14. CLI (Interfejs Linii Komend) - interfejs umożliwiający komunikację z komputerem za pomocą komend tekstowych.
  15. Cookies - małe pliki przechowywane na komputerze użytkownika, używane przez strony internetowe.
  16. CSS Grid - technika CSS do tworzenia układów stron.
  17. Dane - informacje przetwarzane przez komputer.
  18. Debugowanie - proces wykrywania i usuwania błędów w oprogramowaniu.
  19. DevOps - kultura współpracy między zespołami developerskimi i operacyjnymi.
  20. DNS (System Nazw Domen) - system tłumaczenia nazw domen na adresy IP.
  21. Dokumentacja - opis funkcji i użycia oprogramowania.
  22. Domena - unikalny adres internetowy strony.
  23. E-commerce - handel elektroniczny, sprzedaż produktów i usług przez internet.
  24. Edytor kodu - narzędzie do pisania i edytowania kodu źródłowego.
  25. Encja - obiekt w bazie danych reprezentujący rzeczywisty obiekt.
  26. Framework - struktura wspomagająca tworzenie aplikacji.
  27. Frontend - część aplikacji, z którą użytkownik wchodzi w interakcję.
  28. Funkcja - blok kodu wykonujący określone zadanie.
  29. Git - system kontroli wersji.
  30. GitHub - platforma do hostowania kodu źródłowego i współpracy programistycznej.
  31. HTML (Hypertext Markup Language) - język używany do tworzenia stron internetowych.
  32. HTTP (Hypertext Transfer Protocol) - protokół komunikacji w sieci WWW.
  33. HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) - bezpieczna wersja protokołu HTTP.
  34. IDE (Zintegrowane Środowisko Programistyczne) - oprogramowanie wspierające rozwój aplikacji.
  35. INF.03 – Kwalifikacja zawodowa “Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych” – pierwszy egzamin zawodowy zdawany w technikum na kierunku technik programista
  36. INF.04 – Kwalifikacja zawodowa “Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji” – drugi egzamin zawodowy zdawany w technikum na kierunku technik programista
  37. IP (Internet Protocol) - protokół komunikacji w sieci komputerowej.
  38. Java - popularny język programowania używany do tworzenia aplikacji webowych i mobilnych.
  39. JavaScript - język skryptowy używany do tworzenia interaktywnych stron internetowych.
  40. JSON (JavaScript Object Notation) - format wymiany danych.
  41. Kompilacja - proces tłumaczenia kodu źródłowego na kod maszynowy.
  42. Konteneryzacja - technika izolowania aplikacji i jej zależności w jednym pakiecie.
  43. Kubernetes - system do zarządzania kontenerami.
  44. Linux - otwartoźródłowy system operacyjny.
  45. Load Balancer - narzędzie do rozdzielania ruchu sieciowego na różne serwery.
  46. Machine Learning (Uczenie maszynowe) - technika sztucznej inteligencji ucząca maszyny na podstawie danych.
  47. Metoda - funkcja zdefiniowana w klasie w programowaniu obiektowym.
  48. Middleware - oprogramowanie pośredniczące między różnymi aplikacjami.
  49. Node.js - środowisko wykonawcze dla JavaScript poza przeglądarką.
  50. NoSQL - bazy danych nie oparte na języku SQL.
  51. Obiekt - podstawowa jednostka w programowaniu obiektowym.
  52. ORM (Object-Relational Mapping) - technika mapowania obiektów na bazy danych.
  53. PHP (Hypertext Preprocessor) - język skryptowy używany do tworzenia stron internetowych.
  54. Python - wszechstronny język programowania używany w wielu dziedzinach.
  55. Query - zapytanie do bazy danych.
  56. RAM (Pamięć o Dostępie Swobodnym) - pamięć tymczasowa w komputerze.
  57. React - biblioteka JavaScript do budowy interfejsów użytkownika.
  58. Refaktoryzacja - proces ulepszania kodu bez zmiany jego funkcjonalności.
  59. Reguła stylu - zasada definiująca wygląd elementów w CSS.
  60. Relacyjna baza danych - baza danych oparta na modelu relacyjnym.
  61. REST (Representational State Transfer) - styl architektury sieci.
  62. Router - urządzenie sieciowe kierujące ruchem w sieci.
  63. Ruby - język programowania znany z prostoty i elegancji.
  64. RWD (Responsive Web Design) - technika tworzenia stron dostosowujących się do różnych urządzeń.
  65. SaaS (Software as a Service) - model dostarczania oprogramowania jako usługi przez internet.
  66. Scrum - metodyka zarządzania projektami.
  67. SEO (Search Engine Optimization) - optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek.
  68. Serwer - komputer dostarczający usługi innym komputerom w sieci.
  69. Shell - program umożliwiający komunikację z systemem operacyjnym za pomocą komend.
  70. Skrypt - program wykonywany przez inny program.
  71. Slack - narzędzie do komunikacji i współpracy zespołowej.
  72. SQL (Structured Query Language) - język zapytań do baz danych.
  73. SSH (Secure Shell) - protokół do bezpiecznej komunikacji w sieci.
  74. SSL (Secure Sockets Layer) - protokół zabezpieczający połączenia internetowe.
  75. Stack Overflow - serwis internetowy dla programistów do wymiany wiedzy.
  76. Subdomena - część większej domeny internetowej.
  77. SVN (Subversion) - system kontroli wersji.
  78. Sztuczna inteligencja - dziedzina zajmująca się tworzeniem inteligentnych maszyn.
  79. System operacyjny - oprogramowanie zarządzające zasobami komputera.
  80. TDD (Test-Driven Development) - technika tworzenia oprogramowania oparta na testach.
  81. Transpiler - narzędzie tłumaczące kod źródłowy z jednego języka na inny.
  82. UI (User Interface) - interfejs użytkownika.
  83. Unit test - test jednostkowy, sprawdzający działanie pojedynczej funkcji.
  84. URL (Uniform Resource Locator) - adres zasobu w internecie.
  85. Usability - użyteczność, łatwość obsługi aplikacji.
  86. UX (User Experience) - doświadczenie użytkownika z aplikacją.
  87. Virtual Machine (VM) - wirtualna maszyna, symulująca działanie komputera.
  88. VPN (Virtual Private Network) - wirtualna sieć prywatna.
  89. Web scraping - technika pobierania danych ze stron internetowych.
  90. WebSocket - protokół umożliwiający komunikację w czasie rzeczywistym między klientem a serwerem.
  91. Webpack - narzędzie do bundlingu plików w aplikacjach JavaScript.
  92. Widżet - mały program lub komponent interfejsu użytkownika.
  93. XML (Extensible Markup Language) - język znaczników używany do przechowywania danych.
  94. XSS (Cross-Site Scripting) - rodzaj ataku na aplikacje webowe polegający na wstrzykiwaniu złośliwego kodu.
  95. YAML (YAML Ain't Markup Language) - format plików konfiguracyjnych.
  96. Zarządzanie konfiguracją - proces śledzenia i kontrolowania zmian w oprogramowaniu.
  97. Zarządzanie wersjami - proces kontrolowania różnych wersji kodu źródłowego.
  98. Złożoność obliczeniowa - miara ilości zasobów potrzebnych do wykonania algorytmu.
  99. Zwinne metodyki (Agile) - podejście do zarządzania projektami, podkreślające elastyczność i współpracę.
  100. Znacznik (Tag) - element HTML określający strukturę i formatowanie treści.
  101. Zoptymalizowany kod - kod, który został ulepszony pod kątem wydajności i efektywności.
  102. Zasoby sieciowe - różne elementy dostępne w sieci, takie jak strony internetowe, pliki, bazy danych.